All Saints Day or Halloween ? or Both?

Czas pędzi nieubłaganie i znów nadeszły dni, które skłaniają do refleksji. Z pewnością jest to czas wspominania naszych bliskich, tych co już odeszli do lepszego świata.
Zacznijmy jednak od krótkiego rozważania o początkach All Saints DayHalloween? Czy Halloween ma szansę zaistnieć w polskiej kulturze?

Jeżeli myślicie, że to Amerykanie wymyślili Halloween, jesteście w błędzie. Początki Halloween sięgają bowiem starożytnego celtyckiego święta Samhain. Musimy się cofnąć 2 tys. lat wstecz, gdy Celtowie żyli na obszarze dzisiejszej Irlandii, Wielkiej Brytanii i północnej Francji. Celtowie wierzyli, że w noc przed nowym rokiem, a więc 1 listopada, granica między światem żywych i umarłych zacierała się. Wierzono, że w nocy z 31 października na 1 listopada, podczas obchodów Samhain, duchy zmarłych wracają na ziemię. Możecie spotkać różne teorie związane z tym świętem.

Językoznawcy i historycy potwierdzają, że w VII wieku Watykan ogłosił obchody dnia Wszystkich Świętych All Saints Day. Święto nazywano „Hallows” lub „Hallowmas” (od średnioangielskiego „Alholowmesse„, słowo oznaczało właśnie „wszystkich świętych”), a poprzedzającą noc – „All-Hallows’ Eve”, i ten oto zwrot ewoluował do dzisiejszego Halloween. Co więcej, niektórzy do dziś celebrują starożytne Samhain.

Halloween pojawiło się w Ameryce wraz z dużą grupą irlandzkich emigrantów w 1840, których tradycje ”bobbing for apples”, playing tricks on neighbors” czy „souling” zostały przejęte przez dzieci, zamieniając się w „trick-or-treating”. Z tą różnicą, że w latch 1930-tych ”tricks” były raczej aktem wandalizmu, np. niszczenie bram i drzwi. Tak więc dzieci początkowo nie prosiły grzecznie o słodycze pukając od drzwi do drzwi, lecz poniekąd wymuszały zapłatę.

W ten sposób narodziła się nowa amerykańska tradycja, która stopniowo zyskała popularność w innych krajach. Niektórzy twierdzą, że jest to przede wszystkim wydarzenie komercyjne. Według danych statystycznych Amerykanie wydają około 6 mld dol. rocznie na Halloween, w tym na słodycze i kostiumy. To czyni go drugim co do wielkości świętem komercyjnym w USA po Bożym Narodzeniu. Co więcej, coraz więcej ludzi kupuje także kostiumy dla swoich pupili. W 2019 r. Amerykanie wydali 490 mln dol. na kostiumy dla zwierząt.

A jak się ma Halloween w Polsce? Zdania są oczywiście podzielone.
Dla 44,6 proc. Polaków rosnąca popularność Halloween w Polsce to zjawisko neutralne. 45,5% odbiera ten dzień przede wszystkim jako dobrą zabawę i świetną okazję do zabawy i przebrania się. Dla większości z nas dzień ten ma czysto komercyjny wymiar.

So, Trick or treat? Are you ready?

Komentarze zostały zablokowane.